Morbid Angel – Heretic [Earache/Target 2003]

Endeligt oprandt tiden hvor Morbid Angel kom med deres længe ventede skive "Heretic". Efter at have gået rundt og været lidt små skuffet over det sidste udspil "Gateways To Annihilation", håbede jeg på en skive der ville blæse mig væk.

Og fra første sekund ligger det fast at bandet er tilbage, mere rå end længe hørt. Sangskrivningsmæssigt er der også set tilbage i tiden. Der er faktisk stykker rundt omkring som minder om debut skiven "Altars Of Madness". Normalt står Morbid Angel for accelereret innovation, men det er som om at det er sat i stå. For at lave en mere brutal og hårdtslående skive, og det er da også lykkes.

Guitararbejdet er hårdtslående, meget råt og inkorporerer en del thrashede elementer. Og så er guitar lyden også rå og skummel med et fedt old school præg. Et af højdepunkterne ved Morbid Angel har altid drummer extra-ordinaire Pete Sandoval. Og endnu engang beviser han at han er eliten. Bare lyt til de enkelte numre eller den hamrende fede trommesolo. Vokalen fra Steve Tucker er også blevet noget mere harm end før, en dyb og smadrende satan.

Det er ikke endnu et mesterværk at bandet har begået, men en meget solid death metal skive. Hvem siger også at man skal genopfinde sig selv hver gang man laver nyt materiale. En gang smadder der viser at man stadig er på toppen, er heller ikke at foragte. Men sangskrivningsmæssigt mangler der ikke noget. Der er fed sammenhæng imellem alt i numrene og sjældent har jeg hørt temposkift blive brugt så fedt. Bare tjek numrene ’Enshrined By Grace’ og ’God Of Our Own Divinity’. Helt klart en fed skive der lever op til bag kataloget uden at overgå det.

8/10