Arch Enemy – Anthems Of Rebellion [Century Media/Target 2003]

Efter sidste års fede "Wages Of Sin" er der blevet set frem til svenskernes nye udspil "Anthems Of Rebellion". Den røg så på gaden i slutningen af sommeren, selvom det egentligt mere er en vinter skive.

Med udgangspunkt i svine fedt og brutalt heavy metal, blander brødrene Amott deres altid fede guitarspil ind i gamet og giver os associationer til både death metal og thrash. Oveni i alt den lækre musik, er kontrasten til de pæne og catchy guitarmelodier. Nemlig Angela Gossow’s grimme growl. Brutalt og rammende og meget nærværende. Snerrende aggressivt og pågående, jo hun har sgu en fed vokal føring.

Kompositionerne på denne skive overgår alt hvad bandet før har præsteret. Der er sammenfald med de forrige skiver. Her er både hårdtslående og brutalt melodisk død. Her er rigtigt fede klassiske heavy metal stykker og så er der masser af lækkert og catchy guitar arbejde. Derudover så er der blevet indarbejdet en masse stemningsmomenter, som er med til at gøre skiven mørkere. Der er også en meget bedre sammenhæng imellem de 13 skæringer, end før hørt fra bandets side. Suverænt.

En storslået og kompakt produktion fra Andy Sneap’s side pakker musikken ind. Lidt mere dynamik og lidt mere plads til strenge instrumenterne, ville ikke have gjort noget. De 2 guitarer og bassen virker til tider lidt sammenklemt. Men alt i alt en fed og kraftfuld lyd.

Endnu engang formår Arch Enemy at imponere. Skiven besidder de samme musikalske kvaliteter som "Wages Of Sin". Udtrykket er bare mere varieret og så er der kommet meget atmosfære på drengen. Meget lækkert guitararbejde, fede og relevante ting trommerne, tordnende basspil og monstervokal, hvad mere kan man forlange. Indtil videre mit favorit album med bandet og så rykker de 2 numre ’Instinct’ og ’Leader Of The Rats’ satme også!

9/10