Impellitteri - Pedal To The Metal [SPV/Target 2005]

Chris Impellietteri er en rigtig fed guitarist, der fangede mig med sit forrige album, der udover Chris' gudespil også havde Graham Bonnett på vokal, og det bliver alting som regel kun bedre af. Bonnett var dog bare inde og hjælpe Impellitteri på den forrige skive, dog ville det have været fedt hvis han stadig var en del af bandet. I stedet har bandet allieret sig med sanger Curtis Skelton og han leverer en ganske fed præstation.

Som altid er musikken lagt an på guitarspillet, det er meget forståeligt når man har Chris' kvaliteter i baghovedet. Dog ligger der en del vægt på sangene på dette album og blære-guitaren er skubbet lidt i baggrunden, selvom der da stadig en noget at komme efter, hvis man kan lide skrigende guitar soloer. Det ville ikke have generet mig med noget mere blær, men det er også fedt at høre hvordan guitarens tekniske detaljer bliver bygget ind i musikken, uden at overdøve. Der er faktisk sindssygt meget fedt guitarspil på skiven her, og albummet burde kunne inspirere en del guitarhelte derude.

Rytmesektion er tight og hårdtslående som sædvanligt, der er der ikke noget at komme efter. Vokalen er også fed, oftest meget sensuel og hårdtslående. Og så varierer Skelton sin vokal godt, der bliver både leveret bløde toner og meget hårdtslående skrigeri og han falder ikke igennem på noget af det.

Endnu engang har Impelliteri leveret et album der tiltaler fans af vellydende guitarlir, dog er der også levnet plads til mere generelle fans af amerikansk power metal/heavy metal. Chris Impellitteri er en af de fedeste guitarister pt, der ved hvordan man skal skrive et godt fængende nummer og samtidig levere blær, uden at ødelægge flowet i nummeret. Der bliver eksperimenteret lidt her på skiven, den er ikke så klassisk som noget af det tidligere materiale. Det er både godt og forfriskende, selvom "System X 2" også ville gå an. Tjek skiven herud, den sparker røv. Dog spring over nummeret 'Punk', jeg ved ikke lige hvorfor at Chris har valgt at overfalde rap-metal (overfaldet er helt fint), men måden hvorpå han udfører det, rap-metal style, falder for langt uden for og stinker, skelton skulle synge og ikke rappe.

8/10