Dark Tranquillity - Character [Century Media/Target 2005]

Nu, et godt stykke tid siden at svenskernes forrige album "Damage Done" så dagens lys, er de klar med opfølgeren og deres 8. fuldlængde album. Der er sket meget musikalsk igennem bandets karriere, så det er efterhånden ikke længere fair at sammenligne bandets nye skiver, med deres gamle hæderkronede plader, da der ikke er så mange lighedspunkter tilbage. En ny skive fra Dark Tranquillity betyder efterhånden en ny fase i bandets musikalske udtryk.

På dette album byder svenskerne på storslået melodisk metal med et godt mørkt og mystisk elektronisk element. Melodierne er flettet ind i tunge og fængende grundriffs, og indimellem det hele flyder de elektroniske elementer, der på ingen måde er overdrevne eller forstyrrende. De passer faktisk rigtigt godt ind i helheden denne gang. Især i et nummer som 'The Endless Feed', hvor samspillet imellem guitar og elektronik virker rigtigt godt. Bas og trommearbejdet på skiven er også ganske interessant. Og så leverer Mikael Stanne i mine ører en rigtigt god præstation.

Musikken er bakket op af en god produktion, der passer fint til både den tunge metal, de flyvende melodier og de lidt mere mystiske elektroniske sfærer. Der er masser af tyngde i lydbilledet og det hele svinger godt sammen.

Jeg er med tiden blevet meget glad for denne Dark Tranquillity skive, jeg må indrømme at jeg fandt den lidt kedelig i starten. Men den har åbnet sig og afsløret nye sider af sig selv med hver gennemlytning. Numrene er gennemarbejdede og byder på en interessant sammensmeltning af de nævnte elementer i denne anmeldelse og så er gutterne dygtige musikere.

8/10