Communic - Conspiracy In Mind [Nuclear Blast/VME 2005]

Norske Communic er en ny spiller på den progressive metal scene. Dette er bandets første udgivelse, som har fået dem signet til Nuclear Blast. Bandet tæller blandt andet ex-medlemmer fra Scariot, som led en alt for tidlig død, så hvis lidt af ekvilibrismen fra det band, er overført hertil, bliver det stort.

Bandet ligger uimponeret ud med storslåede kompositioner, der smukt forener hårdtslående thrashet heavy metal med progressive elementer og til tider et episk tilsnit. Musikken er fængende, inspirerende og rykker. Der bliver leget med masser af tekniske elementer og der er masser af progressivitet i kompositionerne, men numrene står aldrig i stampe og ofte fordrer de til at svinge garnet.

Vokalen er fed og godt varieret, en stor og kraftfuld stemme, med et stort og passende følelsesregister og masser af rå kraft når der er brug for det. Der kan heller ikke sættes en finger på de musikalske udfoldelser. Guitaren leverer de fedeste ting, masser af hårdtslående thrashede riffs, klassiske heavy metal stykker og masser af sublime leads. Bassen leverer tunge rytmer og lidt lej af og til og lyder i det hele taget bare godt. Trommerne leger også med, og er garant for nogle halsbrækkende breaks og fede fills.

Jeg er meget imponeret over denne debut skive fra Communic, jeg havde ikke regnet med at høre et sådant gennemført album fra et nyt band. Men folkene i bandet har selvfølgelig nogle år på bagen og ved hvad de vil. Og så mestrer de også deres instrumenter samt sangskrivningen, det er jo altid en god start. Trioen her har leveret det ene album, du simpelthen skal eje, hvis du kun skal have en skive med progressivt metal i år, glem alt om den nye Dream Theater og Nevermore's kommende skive, "Conspiracy In Mind" holder for hårdt.

9/10