Amok - Hephaistos [Selvfinansieret 2004]

Da jeg modtog denne skive var jeg lidt ængstelig for at høre den. Jeg have tidligere stiftet bekendtskab med schweiziske Amok på deres første EP/demo "Necrosapiens" som var en udmærket gang death metal, uden at være prangende. Dog havde jeg hørt at denne EP nummer 2 fra bandet, skulle sparke seriøst røv og være garant for teknisk death grind af højeste klasse.

Man må sige at det nye demo viser et band der har udviklet sig på alle punkter. Sjældent har jeg hørt så vredt og velfunderet death/grind fra sådan et ungt band. Der bliver tæsket af sted med vildt death grind, der bliver præget af kloge breaks og masser af lækker teknik. Trommeslageren er en hård hund, der varierer sit spil og sin fart utroligt meget. Han leverer de fedeste rytmer, det vildeste tempo og noget meget tjekket groovy spil til tider. Bassen pumper normalt hårdt og fast i baggrunden, men af og til kigger den op til overfladen og leverer fedt jazzet spil, fuck hvor er det godt. Guitaristen leverer det ene hårdtslående og flænsende riff efter det andet, en del fede leads og heftige tekniske lækkerier. Alle 3 musikere spiller røven ud af bukserne og smider Amok ind i eliten. Vokalisten skal da også lige nævnes, hans galde bliver kastet vredt ud af højtalerne. Oftest som et crossover-agtigt growl, andre tider skrigende og rigtigt ond og af og til et par standard growls, han leverer også en fed og passende præstation.

Kompositionsmæssigt er der ikke noget at komme efter. Amok har lavet 4 meget lytteværdige numre, der består af en overflod af brutalitet, fart, teknik og blær. Der er ikke et sekunds kedsomhed at spore og jeg er endnu ikke efter rigtigt mange gennemlytninger blevet træt af bandet og deres musik.

Jeg sidder her efter 15 gennemlytninger i streg, halvt forpustet af at ryste mit hoved samtidig med at jeg skriver, i ren begejstring. Det er lang tid siden at et band og deres musik, har begejstret mig så meget som Amok og "Hephaistos" har. Dette er ren nydelse hvis man er til teknisk death/grind, denne skive bliver legendarisk. Og nu er der kun ventetiden tilbage, det bliver suverænt at høre nyt fra bandet, hvis de holder stilen og bliver ved med at udvikle sig i samme tempo som hidtil.

9/10