Monstrosity – Rise To Power [Metal Blade/Target 2004]

Jeg tror at alle med hang til death metal har set frem til Monstrosity’s nye udspil, efter den alt for fede "In Dark Purity" og dobbelt live/opsamlingsdiscen "Enslaving The Masses". Jeg har i hvert fald.

Så disken røg meget hurtigt i afspilleren og hvilken vellyd der strømmede ud af højtaleren. Samme energiske brutalitet og tekniske klasse, som kendetegner "In Dark Purity" er tilstede på den nye skive. Lyden ligger også meget op ad førnævnte skive, så meget galt kan det vist ikke gå.

Endnu engang har bandet taget fat hvor det gør mest ondt og hævet sit niveau en tand mere. Den tekniske klasse er som altid suveræn. Guitarerne leverer de fedeste riffs og vildeste leads. Bassen smadrer alt på sin vej og Lee Harrison bag trommerne er et sandt monster. Der bliver leveret fede og udfordrende trommemønstre en masse og rundgange og halsbrækkende breaks er der nok af og så er der som altid, fra hans side, seriøse tæsk til diverse bækkener.

Bandet har siden "In Dark Purity" fået en ny vokalist i Sam Molina og han har noget af en opgave, i at leve op til Jason Avery. Dog gør han det perfekt, han ligger faktisk meget tæt på ad Avery’s vokal. Brutal, pågående og pænt afvekslende imellem dybt og højt growl. Fed indsats af den nye mand.

Skivens force og svaghed, er de tætte bånd til den forrige skive. Mange af numrene er direkte opfølgere til "In Dark Purity" og lyden er også i akkurat samme spor. Sangskrivningen er bare blevet bedre og det tekniske niveau er steget en tak. Jeg synes at "In Dark Purity" er for vild og er derfor også helt vild med "Rise To Power". Jeg kan godt forstå hvis nogle synes at skiven ligger for tæt op af "In Dark Purity". Men i min bog er dette endnu et mesterværk af et af USA’s fedeste og mest banebrydende death metal bands.

9/10