Criminal – No Gods No Masters [Metal Blade/Target 2004]

Efter nogen tids stilhed slår Anton Reisenegger og Criminal, nu tilbage med en opfølger til 2001’s halvfede "Cancer".

Førte ting man bider mærke i ved musikken, er tilkomsten af trommeslager Zac O’Neil, berygtet for sit arbejde i Extreme Noise Terror. Han har givet nyt liv til bandet med varierende trommespil. Her er alt fra stille og roligt perkussion, til det vildeste dobbeltstortromme angreb med tilhørende lilletromme blast.

Sangskrivningsmæssigt er der kommet flere temposkift ind over numrene, men det har nok noget med O’Neil’s evner at gøre. Derudover står den stadig på punket thrash. Dog er den Napalm Death lyd, var at finde på nogle af numrene på "Cancer" væk. Og erstattet af en tungere mere groovy nu-metallisk lyd. Det er ikke positivt hele vejen igennem og det der redder albummet fra at være for groovy og kedeligt, er det vilde trommespil.

Reisenegger skriger stadig det bedste han har lært. Han har sgu en fed og rå vokal og bliver aldrig træt af at kæmpe for sine mærke sager. Dog er guitar spillet for forudsigeligt og besidder for få højdepunkter. Oftest står den på tunge, groovy rytmeriffs, som alle kan hoppe med på, det bliver bare lidt for meget hen ad vejen.

Efter min mening er der kommet lidt for meget groove indover Criminal’s thrash. Og det gør albummet lidt halvkedeligt i længden. Det eneste der egentligt holder denne skive oppe på et acceptabelt niveau er den passionerede vokal, samt det vilde, varierede og alt for fede trommespil. Og så virker keyboardet også meget godt, de steder det er inkorporeret, det kunne Criminal godt have benyttet på lidt flere numre.

6/10