Anata – Under A Stone With No Inscription [Wicked World/Target 2004]

Jeg blev mildest talt meget overrasket, da jeg smed denne nye skive fra svenske Anata i spillen. En massiv mur af teknisk velfunderet og brutalt death metal, med en dissonant mur af vilde guitarer og en hamrende bas.

Der hvor bandet rykker mest er på sangskrivnings feltet. Med udgangspunkt i traditionelt death metal, tager de genren et skridt op ad stigen. Med nuancer fra jazzede indslag (især bas og trommer) og støjende næsten ambiente guitar parter. Hele tiden sker der noget nyt i musikken, og det uden at lytteren helt mister overblikket. Det kan til tider være svært at finde den røde tråd i musikken, men den er der, det kræver bare nogle gennemlytninger.

Musikernes indsats er på toppen. Der er masser af tekniske lækkerier, samtidig med at det hele tiden bliver holdt møgbrutalt. Hele tiden leverer bassen en mur af larmende vellyd i baggrunden. Den ene guitar laver rytme, imens den anden næsten hele tiden, leverer leads med en høj og syret lyd. Trommerne bliver også tæsket godt og grundigt igennem. Der er masser af fills og godt og varieret brug af de forskellige trommer og bækkener.

Lyden på albummet er til tider lidt hård at dechifrere. Den kompleks og rimelig bastant. Der er en larmende kant over musikken hele tiden. Men som tiden går og gennemlytningerne bliver mange, så vænner man sig til lydens dystre fremtoning og alle detaljerne træder frem.

Det er et klasse album Anata her har leveret. Intet mindre kan gøre det. Der bliver leveret masser af smadrende death metal, med tonsvis af udfordring for lytteren. Alle de ting bandet får flettet sammen til en enhed, spiller max. Anata kører stilen helt ubesværet, et godt og gennemarbejdet album. Der er vist lagt i ovnen til en klassiker. Dog tag dig i agt, for du lægger dig ud med svenskerne, de er hårde at komme ind på livet af, skiven kræver meget tid, men er derefter også noget af det fedeste lort!

9/10