Graveworm – Engraved In Black [Nuclear Blast/VME 2003]

Efter at have hørt et par numre med italienske Graveworm, blev mit første møde med en fuldlængde skive fra bandet, ligeså grufuldt som jeg havde forventet.

Det er ikke fordi bandet leverer dårligt musik. Det bliver varieret godt imellem hurtige blastende parter og langsomme, næsten doomy, atmosfæriske stykker. Guitarspillet er også ganske godt og så er lyden fra de 2 gange seks strenge knusende.

Når det er skrevet, så bliver der brugt en masse dårligt keyboard spil for at skabe stemning, det virker ikke. Vokalisten prøver at gøre sit bedste for at lyde som Dani Filth, det virker slet ikke. Og så har bandet absolut ingen evne fort at komponere atmosfæriske stykker. Når der er fuld smæk på og det går lige derud af. Så er musikken ganske fed, men når tempoet bliver slækket og keyboardet tændes, så vender min mave sig.

På bandets instrumentale opus magnum ’Thorns Of Desolation’, bliver der gjort brug af keltiske influenser i spandevis (som på det eneste sted på skiven, rød tråd?). Der bliver fyret op for en dårlig samplet sækkepibe og en ligeså elendig fløjte, føj. Derudover skal bandets valg af cover nummer også hagles ned. Måske skal det nævnes at jeg af uransagelige grunde er stor fan af R.E.M.. Så da deres ’Losing My Religion’ viste sig for mit øje, under den fuldbyrdede voldtægt, som Graveworm yder mod nummeret, var jeg på randen af gråd. Godt nok leverer bandet den anderledes end originalen, men…

Dette er for fans af letfordøjeligt doom med black influenser. Selvom det til tider er møgbrutalt og møguoriginalt, så er det satme også letkøbt. Det her er sgu for tyndt et udspil!

3/10