Lunaris – Cyclic [Elitist/Earache/Target 2004]

Når pressematerialet starter med "innovativt black metal band", så bliver får man straks paraderne op, for så kan der ikke være noget godt i vente. Derfor blev jeg også blæst ned at stolen, efter at jeg havde lyttet "Cyclic" til ende. Skiven er bandets andet fuldlængde album, men mit først møde med dem.

Bandet tager udgangspunkt i mørkt og iskoldt black metal. Med isende guitarriffs, øreflænsende vokal og smadrede trommer. Men ind i scenariet får de flettet frygtindgydende industrial elementer. Progressive jazz stykker og tordnende death/thrash. Selvom musikken er sammensat af en del forskellige elementer, så formår Lunaris at holde trådene samlet og få det til at rykke. Derudover er den dystre og mørke stemning også bibeholdt hele albummet igennem.

Det er helt igennem lækkert at høre et band, forny sig selv og musikken, uden at miste fodfæste i de originale stilarter. Sangskrivning talenterne er helt i top og musikernes præstation taler også for sig selv. Derudover så har skiven også fået en rigtig fed produktion. Lyden skifter karakter efter stilarterne og især den kolde og skramlende lyd, black metal parterne har er fed. Og udover de mange black metal skrig og growls, der hærger på hele skiven igennem, er det fedt med den rene og drømmende vokal, der til tider optræder. Lunaris er vores tids nyeste musikalske kamæleon. De fører os igennem deres sort metalliske verden, samtidig med at de krydrer stilen, uden at den mister sine karakteristika og ondskab. Det må siges at være klasse, da mange er fejlet i denne disciplin igennem tiderne.

9/10