Six Feet Under - 13 [Metal Blade/Target 2005]

I starten af Six Feet Under's karriere så jeg altid frem til nyt materiale fra dem. Nu om dage ved jeg aldrig hvad jeg kan forvente af bandet, så det er med lidt skepsis i baghovedet, at jeg sætter et nyt album med bandet i min CD afspiller. Dog er jeg ikke endnu blevet seriøst skuffet, selvom et par skiver dog skulle have en del gennemlytninger, før de satte sig fast.

Bandet er endnu engang krøbet til korset og har taget fat i deres death metal rødder og leverer her på "13" 11 skæringer som byder på harskt old school death metal. Chris Barnes har også lagt de politiske budskaber mere eller mindre til side og beskæftiger sig igen mere med vold og blod, som i de gode gamle dage.

Guitararbejdet på albummet går fra rigtigt godt til meget kedeligt. Der er en del gode riffs der rykker fat i nakkeflæsket og får en til at svinge manken, gode leads er der også at finde. Men der er også riffs der lyder som genbrug fra tidligere albums, især lyden fra "Haunted" og noget af guitarspillet fra "Maximum Violence" kommer frem i mit baghoved når jeg lytter til denne skive. Vokalmæssigt så er der ikke noget at komme efter. Et grumt og dybt growl, som da Barnes var lidt yngre, hidsig og fyldt med galde. Bassen er et studie for sig selv, Terry Butler ved hvor han har sine 4 strenge og han ved hvordan han får brutal vellyd ud af dem. Trommespillet er simpelt og kraftfuld som altid, på det punkt er der ikke sket så meget.

Dette er ikke det fedeste album som Six Feet Under har lavet, men heller ikke det dårligste. Der er masser af rent old school death metal at finde på "13" og hardcore tendenserne fra det sidste album "Bringer Of Blood" er væk. Et miks af bandets tidligere skiver uden helt samme pondus og slagkraft som "Maximum Violence" og "True Carnage".

6½/10