Bloodaxe - Raping The Ancients [White Legends Productions 2004]

Dette er det andet album fra canadiske Bloodaxe, mainman og komponist i bandet er Nordavinden Lien, som finder meget inspiration i sin families norske rødder. Såvel musik som tekster har en del inspiration fra den skandinaviske verden.

Stilen er ondt black metal, kolde isende riffs tegner atmosfæren, som er hadsk og ofte med et melankolsk tilsnit. Kompositionerne er gennemtænkte og griber hurtigt lytteren i et jerngreb og slipper ikke før at musikken ophører. Der er en del gode riffs samtidig med at den larmende guitar udspyer galde, så er der en del fængende stykker i musikken. De bedste eksempler på det er nummerene 'Drifting Of Ull' og 'While You Lie Bleeding', som samtidigt besidder episke dimensioner.

Det er selve kompositionerne og guitararbejdet der er mest interessant på albummet her. Som skrevet er der en del gode og fængende riffs indblandet i musikken. Trommerne er meget lige ud af landevejen og leverer ikke de store overraskelser. Vokalen er pænt varieret imellem et pinselfuldt skrig der besidder et had fra ukendte dimensioner og en mørk spoken word vokal, der ikke altid falder i min smag.

Produktionen er meget mørk og ligger af og til en dæmper på musikken. Dog er den ikke nær så kaotisk som det var tilfældet på det første album. Musikken på denne skive er dog også mere "stille og roligt" med en del atmosfæriske og episke elementer, og slet ikke så hurtigt og hæsblæsende hele vejen igennem, som "Bloodthrone". Et dejligt tungt og mørkt album med stemninger og inspirationer fra den gamle black metal. Krydret med god fængende sangskrivning og gode atmosfærer. De 32 minutter som albummet varer virker dog alt for kort, man kunne godt have klaret en dobbeltdosis, men så kan man selvfølgelig bare køre albummet på repeat.

8/10