Blackhorned - Arrival Of The Firedemon [Pesttod Records 2004]

Få bands I det generelle spekter af genrer, har svært ved at holde sig til en genre og udvikle sig deri. Indenfor black metal genren indebærer den normale evolution at lyden bliver pænere og mere poleret, samtidig med at de musikalske udskejelser også bliver pænere og mere teknisk orienteret. Dog er det ikke sket med Blackhorned endnu.

På dette album, det først fuld længde album fra Blackhorned's side, viser Atziluth at han er blevet en bedre sangskriver, uden at musikken mister sin kant og sin atmosfære. Numrene er meget lytteværdige og udvikler sig som tiden skrider fremad. De besidder had, mørke og ondskab. Guitararbejdet er ganske fornemt og der er en del gode riffs at finde på albummet. Derudover er der også en enkelt solo eller 2, der river mere end øregangen op. Guitaren har dog en meget beskidt black/thrashet lyd der tager en del af den isende kulde, der af og til er lagt op til, væk. Men tilføjer i stedet en smadrende fanden i voldskhed til musikken.

Trommerne larmer meget, der bliver tæsket løs på de døde skind, og det fungerer fint og viser at Atziluth er en ganske god og opfindsom trommeslager. Dog er trommernes lyd ikke den bedste og niveauet af dem overdøver og forvrænger resten af lydbilledet.

Dette er uden et sekunds tvivl Blackhorned's fedeste materiale til dato og viser et modent band, der sparker meget røv. Skæringerne er smadrende, onde og ganske fængende til tider. De musikalske udskejelser er også gode, og der er flere gode detaljer på albummet. Vokalen er langt fremme i lydbilledet og skal nok give flere med sarte nerver, et mareridt eller 2. Det eneste som skæmmer lidt her på skiven, er lyden der af og til larmer mere end godt er og forvrænger lydbilledet en del. Men, ser man igennem det og ind til musikken, så står vi her med et hamrende stærkt black metal album, med den del knusende thrash elementer inde over.

8/10