Sacriversum – Mozartia [Metal Mind/Pitchfork 2003]

Sacriversum er et polsk band der efterhånden har en del år på bagen. De blev dannet tilbage i 1992 og har en del skiver på bagen, samt en del udskiftninger af line-uppen. Bandet slog sig på kunsten af lave koncept albums, med det forrige album "Becketia". Som omhandler forfatteren Samuel Beckett’s liv. Denne gang er turen kommet til en musikalsk og lyrisk gennemgang af Mozart’s liv.

Musikalsk byder Sacriversum på heavy metal med en del influencer fra tungt doom/death og lidt pænt melodi flimmer her og der og lidt keyboard flader. Numrene bærer mest præg af den tunge musik, imens kompositionerne ofte har præget af den lettere melodiske heavy metal, med lidt show off inde over. Kontrasten imellem den tunge rytmesektion og de lidt for friske guitar lækkerier, keyboardet og off time trommerne, holder ikke rigtigt. Det lyder ofte for unaturligt. Musikken lyder nu bedst når der bliver trampet derud af i bedste My Dying Bride/ gammel Theatre Of Tragedy stil, med monster growls og lidt sart kvindesang.

Lyden på skiven er meget lækker. Organisk, men dog ikke så dynamisk som man kunne ønske. Produktionen er ikke helt gearet til de mange temposkift, samt skiftet imellem tungt og let metal. Så skiftene kommer ofte til at lyde forceret.

Musikalsk er der ikke meget at råbe hurra for på dette album. Det meste er sgu leveret før, både bedre og dårligere. Sacriversum har en masse fede ideer, men blandingen doom/death+melodisk progressivt heavy metal holder sgu ikke. Okay baggrunds støj, men heller ikke meget mere. Nærlytninger fremkalder i hvert fald irritation hos undertegnende!

4/10