Retentum Curiae – Au Nom De La Béte [Demo 2003]

Der er sket oceaner af ting på den franske scene igennem de sidste 10 år. Men det er først nu at landet rigtigt begynder at markere sig, samt at få opmærksomhed.

Retentum Curiae er et relativt nyt band, som smed denne demo på gaden sidste år. Den er nu blevet smidt i min retning og det er jeg så småt ved at blive glad for. Musikalsk står den på mørkt thrash metal med influenser fra både death- og black metal. Musikken bliver leveret utroligt professionelt og velspillet, kvintetten ved hvad de laver og hvad de vil med deres musik.

Guitararbejdet på demoet er af høj klasse. Ikke alle riffs er lige originale, men de sparker sgu alle røv og så fordrer de til headbang. Numrene er opbygget temmelig simpelt og det gør musikken en sand fornøjelse at lytte på. Først fanger kompositionerne en med deres enkelthed. Og derefter bliver man trukket ned i dybet, af de mange ting der hele tiden sker i musikken. Der mange fede temposkift og især trommeslageren leger meget med fede breaks og mange rytmemønstre. Vokalen er også ganske udmærket, dyb thrashy og med en meget pæn variation, men dog bliver den lidt kedelig i længden, men den gør arbejdet.

Produktionen på albummet er rigtig fed, god lyd der er på numrene. Meget organisk og med masser af kraft og dynamik. Lyden er faktisk på højde, hvis ikke højere end mange pladeselskabs udgivelser.

Hvis svinetungt og mørkt thrash metal siger dig det mindste, så er det med at få fat i denne demo, hvis det stadig er muligt. Retentum Curiae er et band der skal holdes meget godt øje med. Det er lang tid siden at jeg har hørt et demo med så meget kvalitet, både musikalsk og udførelsesmæssigt. Og så kan vi jo bare vente til at bandet senere på året udgiver noget nyt materiale på Ancient Darkness Productions.

8½/10