Rammer – Suffer [Funeral Gig Productions 2004]

Canadiske Rammer er nu klar med CD udgivelsen af, 12" EP’en "Suffer" der udkom sidste år. Bandet har huseret i undergrunden i nogle år efterhånden, men dette er mit første møde med dem og deres infernalske musik.

Bandet spiller meget komplekst musik med rødder i old school death metal, med en del thrash influenser inde over. Grundriffene er tunge og okay, uden at skabe den store revolution. De ligger en god og bund og leverer et brutalt budskab. Bandet gør meget brug af leads, og det er slet ikke noget der generer mig. Og slet ikke når de er så fede, som tilfældet er. Og så er de også godt tilpassede til de enkelte numre.

Vokalen er en ond satan, der er smurt godt ind i effekter. Det gør den faktisk mere passende. Da den lyder beskidt og Rammer har netop et beskidt, næsten punket rebelsk feel over deres musik. Der er noget unikt over musikken som er svært at sætte fingeren på. Der er en mørk, næsten uhyggelig stemning over de 4 numre.

Det er ikke den dybe tallerken Rammer har genopfundet. De har bare fundet en niche, hvor de uberørt kan levere deres smadrende metal. Ikke noget med lynhurtigt tempo og fancy effekter her. Den står på god gammeldags midtempo death/thrash med syrede elementer, skabt af guitaren. Deroveni en grim vokal, der trækker tænder ud. De 4 numre der er her på skiven, burde tiltale alle med hang til metal, det her er sgu så dejligt umoderne som noget kan være. Samtidigt med at det lyder friskt og nyt! Og så er det fængende, man sidder hurtigt og synger med på numrene, det er dejligt. Here comes the Rammer…

8/10