Omniscient – Ultima Destructo Infinitus [Demo 2004]

Endnu et nyt band har set dagens lys. Omniscient stammer fra North Carolina, USA og kaster benzin på bålet med deres første udspil "Ultima Destructo Infinitus".

Stilen er brutalt og tungt death metal krydret med elementer fra den symfoniske verden, og lidt thrashende moshs her og der. Bandets force er at de skriver nogle gode brutale numre, der hænger ved. Der er masser af fede hooks, der gør at numrene sidder der efter få lyttere.

Bandets store svaghed, er at de endnu ikke har fundet deres helt egen stil. Når der bliver fyret op under kedlerne, minder den brutale death metal del ufatteligt meget om det nyere Gehenna. Både musikalsk og vokalmæssigt. Og når der bliver fyret op under keyboardet og black vokalen skriger. Så står der Dimmu Borgir og Old Man’s Child skrevet over det hele. Det er en skam at bandet lader deres til tider fede kompositioner, drukne i norsk plagiat. Især når musikken til tider er meget fed.

Produktionen som de 4 numre har fået er meget fed. Kraftfuld og med masser af overskydende energi. Det eneste problem jeg har med lyden, er triggerne som smadrer trommelyden totalt.

Musikernes evner er helt i orden. Sangskrivningen mangler heller ikke meget for at være perfekt. Og der bliver også leveret en del fed vokal. Og man må sige at professionalismen bag udspillet er kæmpe stor. Så nu mangler bandet bare at finde deres egen stil og droppe alle referencerne til de nævnte bands. Især Dimmu Borgir spøgelset er stort og det er en skam, sammen med den forfærdelige tromme lyd. Men der helt sikkert en fremtid for sekstetten.

5/10