Denata – Art Of The Insane [Arctic Music Group 2003]

Så slår den svenske trio Denata endnu engang hårdt til. De fastslog deres navn og kærlighed til old school thrash med vilde elementer, på deres forrige skive "Deathtrain". Og lur mig om de ikke fortsætter deres blodige slagtning af metal på denne nye skive.

Selvom man ikke skulle tro det var muligt, så trykker svenskerne endnu mere til svinet på denne skive. Utroligt nok har bandet formået at lave 12 skæringer, der sparker så meget røv, og leverer så meget old school thrash svineri, med massive death metal influenser, at man kommer gentagne gange af ren begejstring.

Tag alle de klassiske bands fra 80’erne og alle deres klassiske udgivelser, kast dem i en blender, spred dem ud på bordet og tilsæt en monster ond vokal, og så har du Denata. Bandet har fundet alle de fede riffs frem og tilsat lidt af deres egne midler. Selvom nogle af riffene godt nok bliver brugt uden meget omsvøb, hvis man sammenligner dem med de originale. Bassen pumper ondt i baggrunden og trommerne får seriøse tæsk. Tempoet er tilpas og ikke alt for hurtigt, der bliver opfordret til kraftigt headbang. Og tro mig når jeg siger, at det er svært, at lade være med at kaste med lokkerne.

Vokalen er endnu et højdepunkt på skiven, denne gang er det kun guitarist Tomas der skriger. Da tidligere vokalist/trommeslager Pontus måtte opgive metal karrieren, på grund af en ondartet øre sygdom. Men Tomas klarer opgaven til UG og man savner faktisk ikke skrigeriet fra Pontus.

Det nyeste denne skive byder på er cover versionen af Celtic Frost’s ’Morbid Tales’, som i øvrigt bliver leveret fedt og tæt på originalen. Skiven er en opsummering af fortidens fede metal, med Denata’s egne twists. Musikken er sygt og alt for fedt, bedre brutalt thrash er ikke hørt i rigtigt lang tid. Jeg håber satme at Denata fortsætter deres onslaught i meget lang tid.

8/10