KLoAK

Da Kloak's debut skive "A True Bohemian Rhapsody" tidligere på året dumpede i undertegnedes postkasse. Blev det støjende rock værk anmeldt med positiv glæde. Derefter ryger bandet i glemmebogen, indtil Ronny kontakter undertegnede for at få et interview i stand. Jeg modtager udfordringen og kaster en bunke spørgsmål afsted og her er resultatet...

kloak.jpg (12170 bytes)

Det første der møder en, når man smider jeres skive i spillen, er en gevaldig mur af støj! Hvad vil i med den støjmur

Vi bruger støj som et bevidst melodisk virkemiddel i musikken. Dette er i sig selv måske modsigende, men vi mener i bandet, at støj rummer nogle melodiske kvaliteter, som giver musikken en særlig rå og kompleks tonalitet. Støjen er ydermere med til at forstærke den brutalitet hvormed det musiske udtryk træder igennem på, og dette er et ret væsentligt element i vores sangskrivning. Slutteligt mener vi, at man gennem støj kan arbejde mere målrettet med den dynamiske feeling i et nummer.

Jeres lydbillede er meget dissonant og støjende, men stadig fængende, hvad ligger bag jeres sangskrivning, hvordan er i kommet på at spille "Indie Evil"

I bandet er vi fire personer med meget forskellige tilgange til musik og dermed også metal. I bandet er der rødder tilbage til forskellige scener – metal, grunge, støjrock, pop, rock, elektronisk musik, og sågar klassisk. Det er disse forskellige baggrunde sammen med viljen til at ville noget nyt, der driver vores sangskrivning. Dette, samt at vi vigtigst af alt har et behov for at udtrykke følelser gennem et kreativt medie – musikken. Og det er det alt musik handler om – det er "sproget" vi vælger som vores udtryk, der er med til at adskille os fra hinanden som bands og musikere. IndieEvil er derfor simpelthen bare blevet en betegnelse for det, vi mener, der karakteriserer vores "sprog" på den bedst mulige måde. De dissonerende toner og støjen integreres fordi vi mener, det rammer den stemning og den følelse vi gerne vil have frem i musikken.

I spiller en meget sammensat stil med mange facetter, umiddelbart skulle man tro at inspirationskilderne var rigtigt mange. Kan du ikke indvie os i hvor i får jeres inspiration fra

Som jeg antyder ovenfor har vi rod i meget forskelligt musik, men jeg mener selv, at vores sangskrivning i dag er blevet selvforstærkende, vi søger ikke bevidst efter inspiration i noget allerede eksisterende, men drejer følelser og tanker ind i det tonale billede vi ser som vores eget. Falder vi over et nummer, der inspirerer os, er det mere en stemning eller en fornemmelse i nummeret, der er inspirationen, hvilket betyder at udfaldet ofte ligger meget langt væk fra den oprindelige inspirationskilde. Skulle jeg nævne én inspirationskilde skulle det være kærlighed.

I har brugt en uge på at indspille, mixe og mastere "A True Bohemian Revolutionary", det er der efter min mening kommet et godt resultat ud af. Er i selv tilfredse med lyden på skiven, er den som i ville have den

Netop vores lyd og det forholdsvis korte tidsrum pladen blev til i har været et meget omdiskuteret emne og for mange grund til at forkaste albummet. Selv mener vi, at den korte proces har været med til at skabe et dynamisk lydbillede, der er meget umiddelbart og rocket. Denne rå lyd mener vi passer meget godt til vores udtryk og vores idé med musikken. Indrømmet så er lydbilledet nogle steder en anelse kaotisk, men ikke så meget at jeg synes det går ud over det musikalske udtryk – tvært imod mener jeg det gør det organisk.

Jeres debut skive "A True Bohemian Revolutionary" har været på gaden i et halvårs tid nu, hvordan har reaktionerne på den været? Både pressemæssigt og fra købernes synspunkt.

Blandede for at sige det mildt! Fra pressen har det været alt fra ypperlig ros til at albummet ikke engang var egnet som rottefoder. For anmelderne tror jeg, at det var afgørende, at dette var noget nyt, der krævede at man forholdt sig til det og det kan man jo så gøre ved at hædre eller forkaste det. Dette mærkes også i anmeldelserne, der på nær gaffa var enten gode eller dårlige. Fra de folk, der har investeret i pladen (og tak for det) har reaktionerne været lige så blandede – det har dog ikke været vores musiske ideer og visioner, de har stillet sig imod, men rettere kvaliteten af den lyd der er på pladen. Det meget rockede og umiddelbare udtryk på pladen, ligger meget langt fra andre udgivelser inden for genren og det tror jeg kræver, at folk forholder sig til lyden med nye øjne, og så er vi derhenne, hvor det går på smag og behag, hvilket er lige så individuelt, som hvad vi helst spiser eller drikker. Jeg vil blot understrege, at for os var det vigtigt at lave en plade, der var umiddelbar, rocket og støjende – for sådan vil vi gerne opleves og det tror jeg at de fleste folk er klar over.

Hvor mange kopier er der blevet solgt af skiven

Vi har talt med pladeselskabet, for at høre om de var tilfredse med salget – og det var de. Dette er rigeligt for os, da det væsentligste må være om pladeselskabet mener, at pladen sælger ok. Grunden til vi siger sådan, er at pladeselskabet må være de bedste til at vurdere disse ting, da de ved hvad de kan regne med – det har vi ikke noget begreb om. Hvad skal en plade som vores sælge, før man kan kalde det en succes? Det er svært at svare på, når man ikke har den fornødne indsigt.

Hvordan har folk reageret på jeres stil, det er ikke just noget man hører meget af, især ikke i lille Danmark

Jeg synes at folk har været overvejende positive omkring det vi laver. Nogle kan ikke identificere sig selv med det, men respekterer os for det vi er, hvilket vi har den største respekt for. Selvfølgelig vil der være nogle, der stiller sig helt udenfor og udtaler deres modvilje mod projektet, og det har vi også fuld respekt og forståelse for.

I er signet på Drug(s), hvordan har samarbejdet været indtil videre, er det, det rigtige label for jer

DRUG(S) har været og er et perfekt selskab for os. Der bliver ikke gået på kompromis med den kreative frihed og der er i det hele taget god opbakning omkring både personer, band og musik. Men væsentligst af alt tror jeg, at DRUG(S) er det eneste danske alternative label, der kan være med til at synliggøre os i udlandet, hvilket vi selvfølgelig håber på.

Hvor langt vil i gå med Kloak, skal i ud og erobre verden

Vi har altid lavet musik for vores egen skyld primært, men jeg må da ærligt indrømme at tanken om det store udland altid har draget mig og også de andre drenge i bandet. Vi er villige til at gå langt, lad mig sige det sådan. Det handler jo om vores musik og det vi står for og det tror jeg de fleste vil være villige til at gå langt for at bibeholde, udbrede og kæmpe for. Desuden tror jeg at vores musik egner sig godt til udlandet også bedre end det egner sig til det danske marked og den danske scene.

Drug(s) er en fed start, men skal i ikke på et større og mere internationalt label, for at slå igennem i Europa og USA

Vi har ikke planer om at skulle skifte pladeselskab, og skulle der komme et tilbud fra et større udenlandsk label håber vi, at vi i samarbejde med DRUG(S) kunne få et samarbejde med det udenlandske selskab op at køre. Men skal vi slå igennem i udlandet, tror jeg, det vil kræve et større label som partner, hvilket jeg dog ikke mener udelukker DRUG(S).

Har jeres musik kvaliteterne til at slå igennem i Europa og USA

Til det kan jeg kun svare, at det håber vi og det tror vi selvfølgelig også selv på.

Det er nu over 1 år siden at "A True Bohemian Revolutionary" blev lagt på bånd, er i, i gang med at skrive nyt materiale, har du nogle fede nyheder til os, ang. sangtitler, albumtitel, udgivelsesdato etc…

Det har været et travlt år siden pladen blev indspillet. Vi har været meget omkring i Danmark og spillet mange jobs for at promovere albummet og os selv. Vi har i mellemtiden dog også fået tid til at indspille et enkelt covertrack for DRUG(S) som vil blive at finde på en compilation cd med selskabets kunstnere. Vi er så småt begyndt at lave præindspilninger for at teste om ideer og tanker er holdbare. Vi har allerede fem tracks klar og håber at kunne udgive en sommerplade næste år. Sangskrivningsprocessen er blevet mere langsommelig i takt med at vores krav til holdbarhed, ideer og komposition bliver større. Det betyder dog også at kvaliteten på det nye materiale er højere og ideerne mere syrede, mere afprøvede, mere gennemdiskuterede og mere holdbare. Alt i alt tror jeg at folk kan forvente et mere helstøbt og gennemtænkt udspil næste gang.

Hvis man dømmer ud fra musikkens energi, så er i et energisk liveband, hvordan er det at opleve jer live

Som et ømt kærtegn, et hårdt slag i ansigtet og et vedvarende kvælertag. Jeg tror at den energi vi dyrker i vores sange, først for alvor træder igennem når vi spiller live. Vores opvarmningsjob for The Locust på Stengade 30 er netop blevet anmeldt på soundvenue.com og jeg tror han udtrykker det bedre end jeg vil kunne gøre det, da jeg jo er en del af showet og derfor er forudindtaget i min holdning.

Kommer i snart til Aalborg for at trykke den af, er der andre live aktiviteter planlagt

Vi vil meget gerne til Aalborg og har også prøvet flere gange, men det har endnu ikke kunne flaske sig og som det ser ud nu, tror jeg, der går noget tid inden vi kommer det. Jeg skal selv være far for anden gang her til november og vi har derfor valgt at fokusere 100% på den nye plade og det nye materiale, da tiden i øveren måske vil blive begrænset i forhold til nu. Det er alt sammen meget svært at forudse, da det kommer an på så meget.

Har i opnået hvad i ville med jeres debutskive

Det mener jeg helt bestemt vi har – målet med pladen var at få en kontrakt i hus og det har vi fået. Ydermere en kontrakt, der satser på udlandet lige så vel som det nationale, noget der bestemt også var et mål inden pladen blev sendt rundt. Opmærksomheden omkring projektet har også været stor og det ser vi bestemt positivt på. Vi havde håbet på at pladen ville have givet os adgang til flere af sommerens festivaler, men sådan blev det ikke i år – men det kan jo være et mål næste år.

Til sidst, hvorfor har i valgt at kalde bandet kloak, hvad skal der ligges i navnet, hvordan kom i på det

KLoAK blev dannet lidt som en spøg; vi skulle være det nye årtusindes boyband, der spillede metal – gal lokumsmetal. Bandet blev dannet på det grundlag inden jeg kom med lige op til årsskiftet i 99. Da jeg kom med holdt navnet og intentionen ved, men efterhånden som vi blev ældre, blev vi trætte af komikken og søgte et mere dækkende mærkat end "gal lokumsmetal". Navnet lod vi dog hænge fordi det havde den danske betydning – noget beskidt og samtidig en engelsk betydning – Cloak noget man kan skjule sig i eller indhylle sig i. Det mente vi var meget godt, samt at folk var begyndt at kende navnet, der også har et vist blikfang – jeg tror let man husker det. Så navnet blev hængende og selv mener jeg det passer meget godt på os og den musik vi laver.

Det samme spørgsmål kan stilles om albumtitlen, "A True Bohemian Revolutionary", hvordan kommer i på sådanne ting og hvad ligger der bag titlen

Vi kom på navnet efter at have set Moulin Rouge og ser titlen som en opposition til den eksisterende moral på metalscenen med dens fuck you attitude samt hele samfundets egocentrering og individualisering. Vi mener, at det manifest bohemekunstnerne erklærede sig til – kærlighed – er en mere givende tilgang til vores eksistens. Vi lever på jorden sammen og derfor må det mest presserende eksistentielle spørgsmål være: hvordan behandler vi vores medmennesker? Og her kommer bohemeidealerne ind samt tanken om revolution, da ændringer i samfundet oftest finder sted gennem en kraftig reaktion mod noget eksisterende. Kort sammenfattet mener vi ikke fuck you attituden rummer et konstruktivt livssyn – men at dette livssyn er det eksisterende, hvilket vi gerne vil stå i opposition til – vi er dermed "True Bohemian Revolutionaries" og derfor blev det titlen på pladen.

Vil du dele dine 3 favorit skiver igennem tiderne med os

Det er svært at begrænse det til kun tre, men skulle det være så er det:

Glassjaw – Everything You Ever Wanted To Know About Silence

Pink Floyd – The Wall

Sonic Youth – Washing Machine