krisiunlogo.jpg (6316 bytes)

 

Efter at have lagt øre til Krisiun’s fjerde fuldlængde album "Ageless Venomous", var jeg tændt på en snak med bandet om deres fede udgydelser og hvad der ellers sker i deres verden. Og da chancen kort efter bød sig kunne det jo ikke være bedre. Jeg havde på forhånd fået at vide at det var guitaristen Moyses Kolesne som ville ringe, så jeg var lidt overasket da en mand med en lidt ru accent var i den anden ende af røret, råbte Moyses er du Moyses. Efter lidt tid fik vi det hele på plads og det vidste sig at jeg var skrevet op som Moyses i stedet for mit rigtige navn og manden i den anden ende af knoglen, var ingen andre end trommeslageren Max Kolesne, og vi kunne begynde interviewet…

 

krisiun_30.jpg (111347 bytes)

Vi ligger ud med at snakke om det nye opus "Ageless Venomous" og Max begynder entusiastisk at fortælle. Vi er meget tilfredse med vores nye album, vi har brugt lang tid på at skrive materialet og det syntes jeg godt at man kan høre. Musikken er hurtigere og mere brutal og så er lyden utrolig dog og klar, jeg er virkelig glad for resultatet. Pressen lader også til at være meget glade for udspillet, indtil til videre har vi kun fået positive kommentarer fra dem som vi har snakket med.

Nu er det jo ingen hemmelighed at det kun er et års tid siden at Krisiun udgav "Conquerors Of Armageddon" og der har været en del snak om at Century Media har pacet sine bands til at udgive et album om året, men da snakken kommer ind på det har Max en helt anden forklaring på den korte tid imellem de 2 albums. Efter indspilningen og alle de tours vi var på efter udgivelsen af "Conquerors Of Armageddon", må jeg ærligt indrømme at var noget udkørte. Så vi var alle 3 besluttet på en længere pause, men efter et par uger kunne vi ikke holde os fra instrumenterne og vi havde lysten til at spille igen. Derefter startede vi så med at øve og skrive materiale til det nye album og vi brugte vel alt i alt 6-7 måneder på at lave albummet og det hele kom helt naturligt så jeg kan ikke sige at vi er blevet presset af nogle. Men nu hvor du bragte Century Media op må jeg sige at det er et godt label. De har støttet os meget og fået os ud at spille og de viser bandet meget respekt.

Noget som man har brug for når man leverer albums McDonalds fart, er nogle gode inspirationskilder og dem har bandet tilsyneladende mange af. Dengang vi startede var vi meget tydeligt inspireret af gammelt Morbid Angel samt Slayer, så det må vel siges at være vores 2 væsentlige inspirationskilder. Hvad der sker i virkeligheden påvirker os også meget, vi bor jo som bekendt i Sao Paulo, Brasilien og ligesom alle andre 3. Verdens lande sker der en masse lort her. I nogle lande har alle folk guldlokumer og tørrer røv i penge, imens størstedelen af den 3. verdens befolkning intet har, det påvirker vores hverdag enormt. Det er også de kontraster vi oplever når vi er på tour, så kommer vi fra land til land og oplever forholdene rundt omkring og…

Igennem årene har med så prominente producere som Harris Johns, Erik Rutan og Andy Classen, så hvordan har det været for bandet at arbejde med så prominente og dygtige folk. For lige at få noget på det rene, begynder han, så var det ikke Harris Johns som producerede "Apocalytic Revelations", vi indspillede bare albummet i hans studie med en anden fyr. Men det var fedt at indspille i Tyskland. Dog syntes jeg ikke at det endelige resultat var ret godt. Før indspilningerne af "Conquerors Of Armageddon" blev vi kontaktet af Erik Rutan og han fortalte at han gerne ville producere os. Vi indspillede også det album i Tyskland i et bedre studie med 2 virkelige gode folk (Rutan og Andy Classen) og resultatet blev noget bedre end de forrige albums. Vi arbejdede alle sammen for at finde den helt rigtige lyd, vi arbejdede godt sammen med de 2. Vi syntes at vi havde samlet nok erfaring til at indspille vores nye materiale i Brasilien, så derfor valgte vi et lokalt studie denne gang. Vi havde tjekket studier i Europa, USA og herhjemme og udstyret var nogenlunde af samme kvalitet, så vi så ingen grund til at rejse til Europa eller USA for at indspille, når vi kunne få et lige så godt resultat her. Vi producerede selv albummet med hjælp fra Tchello Martins, som er vores lydmand når vi spiller live i Brasilien. Jeg synes at resultatet er blevet rigtigt godt, lyden er god og klar og man kan høre alle detaljer og så syntes jeg også at bandet er blevet mere tight.

Noget som har imponeret mig meget ved det nye album er en lille instrumental sag, kaldet Diableros, som bliver leveret af Moyses og Max Kolesne på henholdsvis klassisk guitar og perkussion, men hvordan kommer et ultra brutalt death metal band på ideen til sådan et nummer. Det kom helt naturligt til os imens vi jammede. Vi jammer normalt 5-6 timer om dagen og så en dag sad Moyses og spillede noget på sin klassiske guitar og han spurgte om det var noget vi kunne bruge og om jeg ville ligge perkussion. Jeg synes det er et meget aggressivt nummer, man kunne næsten kalde det et akustisk death metal track.

Max styrer som sagt tønderne i Krisiun, og efter min mening gør han det meget godt så det kunne jo være at han ville afsløre hemmeligheden bag sit fænomenalt hurtige trommespil. Synes du at jeg spiller hurtigt? Jeg har efterhånden spillet trommer i mere end 10 år og i starten ville jeg bare spille hurtigt men efterhånden er det også vigtigt at udvikle sine tekniske kunnen. Det har krævet rigtigt meget øvelse for mig at nå dertil hvor jeg er i dag, i starten var jeg nødt til at slå meget hårdt på trommerne får at opnå det rigtige resultat, men i dag har jeg udviklet mig så meget at jeg ikke længere behøves at slå så hårdt og det gør at jeg ikke anstrenger mig så meget og får mere overskud til tekniske indslag. Mange trommeslagere bliver hurtigt trætte af at spille hurtigt, fordi de ikke øver nok og udvikler ikke deres teknikker, men hvis man øver meget og hele tiden arbejder på at forbedre sine trommeteknikker, er det intet problem at spille hurtigt. Jeg bruger heller ikke triggers udover på stortrommerne og det er fordi det er den eneste måde man kan opnå en ren stortromme lyd når man spiller så hurtigt. Den naturlige lyd er meget mudret fordi det går så hurtigt. Men jeg foretrækker en ren og klar lyd så folk kan høre hvad de får, det at lyden er ren gør også at folk kan høre hvis jeg laver fejl og sådan kan jeg bedst lide det.

Krisiun har eksisteret i mange år og det må være hårdt for Max og Moyses som er brødre at gå op ad hinanden hele tiden, her bliver jeg så oplyst om at Alex Camargo også er en bror til de førstnævnte, han har bare valgt et af familiens andre efternavne. Jeg synes at vi er et godt hold og vi fungerer godt sammen. Der har selvfølgelig været nogle hårde tider, men der er nu flest gode! Når man bor 3 brødre sammen lærer man meget om hinanden og om gensidig respekt. Vi ser ikke på hinanden som familie hele tiden, vi er 3 brødre, 3 metalbrødre! Om vi vil fortsætte bandet hvis en af os forlader det, spørger du. Det ved jeg ikke, det er ikke noget vi har tænkt over for det har aldrig været aktuelt. Det bliver noget vi må tage stilling til hvis det sker, men jeg tror ikke at det bliver snart.

Tidligere har opremsede Max Krisiun’s inspirationskilder og det er da også selvsamme bands som skinner igennem på hans top 3 liste.

SlayerReign In Blood

Dark Angel - Darkness Descends

Morbid AngelCovenant

Jeg takker den hurtige trommeslager og overlader sidste ord til ham: Mange tak for interviewet og tak til alle som støtter Krisiun og ekstremt metal. Fuck alle posere og tabere!