Blackhorned/Vanvid – United Forces Of Evil [Grindcore Productions 2003]

Så er der et dobbelt black metal attack i form af "United Forces Of Evil!". Både Blackhorned fra Fyn og Vanvid fra Kolding leverer 3 numre gennemsyret af en grim black metal ånd.

Det er Blackhorned der ligger ud med 3 nye numre, der blæser alt og alle omkuld. Siden at Atziluth startede Blackhorned, er det kun gået en vej, og det er nedad. Musikken er blevet mørkere, grimmere, mere ond, mere larmende, real fucking old school black metal spirit. Grimme og dissonante guitarriffs, fylder sfæren. Trommerne smadrer lige ud af landevejen og den grimme vokal, leverer spandfulde galde og had.

Samspillet imellem rytmeriffene og de syrede leads, passer perfekt sammen. Det skiftende voldsomme trommespil og det mere stille og rolige spil, virker også. Og så er der en stemning og gammelkendt følelse over numrene. 3 numre bygget op over klare kontraster, fed komponering. Helt klart Blackhorned’s fedeste materiale hidtil.

Vanvid byder på lidt mere simpelt black metal. Ikke for mange riffs, ikke for komplicerede trommemønstre, ja fucking enkelt black metal. Guitaren er meget simpel og kedelig at lytte til, det samme kan siges om trommerne. Vokalisten gør alt for at lyde ond og desperat (den er lige ved at være der, i nummeret ’Svundne Tider’, red), det virker sgu heller ikke rigtigt, der mangler noget følelse og indlevelse. Om dette er bandets første udgivelse ved jeg ikke noget om, men det kunne godt lyde sådan. Et par år mere i øvelokalet ville nok ikke gøre noget. Der mangler sgu både vildskab, bedre sangskrivning og ondskab. Det lyder sgu som en flok børnehave børn, der gerne vil være onde og spille black metal.

Selvom der kun er 3 lytte værdige numre her på skiven, så er den sgu et must, for tilhængere af black metal. Blackhorned er sgu helt sikkert ved at være en af bannerførerne i den danske scene. Så få fat i Grindcore og få denne skive hjem i samlingen…

7/10