Incantation - Decimate Christendom [Listenable/Target 2004]

Det er nok svært at finde en death metal med same gennemslagskraft og kult-following som amerikanske Incantation. Det er nok også svært at finde et band, der igennem sin karriere har været mere kritiseret, for at være tro imod sin stil og sine fans.

Altid har Incantation leveret hamrede tungt death metal, med deres helt egen lyd, samt deres helt eget tekniske twist, i form af nogle skæve og meget effektive riffs fra guitarist/mainman John McEntee. Han er en helt suveræn guitarist og sangskriver, og det er ufatteligt som han kan blive ved med at hive brutale, hårdtslående og meget lytteværdige numre ud af ærmerne. McEntee har for første gang, på denne skive, overtaget vokalen og han leverer et godt kraftfuld growl, der passer som fod i hose ind i bandets univers.

Trommerne bliver leveret af grand old man Kyle Severn, og han ved hvor han har sine stortrommepedaler, samt resten af trommesættet. Han har altid spillet fedt, men dette er vel hans fedeste præstation. Bassen bliver endnu engang håndteret af Joe Lombard, og de tunge rytmer han vrider ud af de 4 monsterstrenge, tager ingen fanger eller viser nåde.

Dette er indtil videre Incantation's mest varierede udspil. Her alt fra den gamle tonserstil, hvor riffene ikke er mange og dommedagsstemningen stille og roligt sænker sig over riget. Til hurtigere og meget tekniske numre, hvor bandet spiller på alle de strenge de har. Dette burde gå ind som endnu en Incantation klassiker, det viser i hvert fald et meget stærkt band, der endnu holder fanen højt og smadrer derudaf uden at vise svaghedstegn.

9/10